|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

هر تغییر و تحولی در شرایط حرکت باید بدون اختلال در خدمات‌رسانی انجام شود

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت موضوع آب و اصلاح ساختار آن در کشور گفت: هر نوع تغییر و تحولی در شرایط حرکت باید بدون هیچ‌گونه اختلال در امر خدمات‌رسانی صورت بگیرد.

به‌گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پاون، "رضا اردکانیان"  روز پنجشنبه در جلسه ویدئوکنفرانسی پیاده‌سازی و استقرار ساختار سازمانی شرکت مدیریت منابع آب ایران که با حضور معاونان آب و آبفا و منابع انسانی وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شد، اظهار کرد: جلسه امروز به جهت کار بزرگی که همگی به‌ویژه در ۶ ماهه باقی‌مانده از دولت دوازدهم در پیش‌رو داریم، مهم است و امیدواریم در این مدت گام‌های بلندی برای تحقق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برداشته شود.

وی با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۹۷ اضافه کرد: سامان‌ مدیریت آب کشور یکی از مطالبات، انتظارات و توقعات رهبری است و همه ما در این موضوع مخاطب ایشان هستیم و امیدواریم که بتوانیم با کمک همدیگر در آینده‌ای نزدیک گزارشی از حاصل فعالیت و اقدامات انجام شده در این زمینه خدمت ایشان، مسئولان ارشد کشور و مردم ارائه دهیم و سال‌های سال از نتایج این گام‌های برداشته شده در این روز‌ها بهره‌مند باشیم.

وزیر نیرو یادآور شد: موضوع بازطراحی ساختار آب کشور همیشه هم در کشور ما و هم در سایر نقاط دنیا به‌ویژه مناطقی که با محدودیت منابع آب مواجه هستند یا با ناهمگونی زمانی و مکانی بارش‌ها مواجه هستند، موضوع مهمی است، اما این قضیه وقتی که مدیریت آب کشور فارغ از موضوع بازطراحی ساختار، دست اندرکار یک دوره پردامنه از فعالیت‌ها باشد، یک ویژگی پیدا می‌کند یعنی باید هر نوع تغییر و تحولی در شرایط حرکت بدون هیچ‌گونه اختلال در امر خدمات‌رسانی صورت بگیرد.

وی با اشاره به جلسات سه ساله مدیران ارشد حوزه آب افزود: کاری که از حدود سه سال پیش در جلسات مختلف مقدمات آن فراهم شده و با هم شروع کردیم، یکی از اصلی‌ترین گام‌های مقدماتی یکسان شدن نگاه نسبت به ساختار مناسب بوده به شکلی که این بازطراحی از بالا به پایین صورت نگیرد، چرا که ضرورت استقرار مناسب، مستلزم یک همه فهمی در مسئله است.

اردکانیان با بیان اینکه معمولاً سال آخر فعالیت یک دولت هشت ساله مناسب‌ترین زمان برای پرداختن به اصلاحات ساختاری است، گفت: به جهات مختلف در هر بازه زمانی دیگری پرداختن به این مسئله می‌توانست هزینه‌های بیشتری را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به موضوع مدیریت حوضه آبریز خاطرنشان کرد: بحث‌های زیادی را در این زمینه انجام دادیم، واقعیت این است که در سابقه شکل‌دهی تقسیمات کشوری شاید حدود ۱۰۰ سال پیش در کشور‌ها، اولین تقسیمات کشوری در ایران به سبک نوین و ایجاد استان‌ها و تعیین مرزهای سیاسی هر استان تا حدود زیادی منطبق بر حوضه‌های آبریز بوده است.

وزیر نیرو ادامه داد: دنبال نکردن موضوع، فراهم نکردن لوازم و نیازهای استقرار عملی مدیریت در مقیاس حوضه آبریز و البته افزایش جمعیت و پا گرفتن بروکراسی و توسعه آن باعث شده که موضوع تقسیمات کشوری از سرعت و شدت بیشتری در حوزه آب برخوردار نباشد.

 وی با بیان اینکه ما ابتدا موضوع بازطراحی ساختار آب کشور را با ۱۰ استان شروع کردیم، گفت: امروز این ۱۰ استان به ۳۱ استان رسیده و همین مسیر را اگر از نظر حکمرانی ادامه دهیم در ۱۰۰ سال آینده قطعاً این ۳۱ استان به رقم‌های بزرگتری تبدیل خواهد شد، چرا که ما راه دیگری جز توزیع اختیارات و امکانات بر اساس استان‌ها پیشه نکردیم.

اردکانیان افزود: ما وظیفه داریم به سهم خودمان که متولی آب کشور هستیم، این مرکب را در حد توان به ریل اصلی خود بازگردانیم و در بخش آب کشور اگر بقیه سازمان‌ها از حوضه‌های آبریز و مرزهای طبیعی حوضه آبریز تبعیت نمی‌کنند، خود مدیریت آب کشور به این موضوع پایبند بوده و دنباله‌رو آن مسیر غلط نباشد.

وی با بیان اینکه اساس در سیاست‌های کلی نظام، آمایش سرزمین در حوضه‌های آبریز کشور بوده و بر تقسیم‌بندی حوضه آبریز تاکید شده است، خاطرنشان کرد: ماده ۲۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، وزارت نیرو را در چهار سال پیش مکلف کرده تا تشکیلات ستاد آب کشور را بر مبنای حوضه‌های آبریز اصلی، تجدید سازمان کند، همچنین در قانون تبدیل ادارات کل امور آب استان‌ها به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان هم به ضرورت به این موضوع پرداخته و اشاره کرده که اصل موضوع ما مدیریت در مقیاس حوضه‌های آبریز است.

 این مقام مسئول ادامه داد: وقتی مسئولان گلایه می‌کنند که ما یارانه‌های پنهان وسیعی در حوزه‌های مختلف پرداخت می‌کنیم، هیچ وقت به دریافت مالیات‌های پنهان وسیع از مردم اشاره نمی‌کنند. ما وقت‌هایی را که هدر می‌دهیم، هزینه‌هایی که برای اصلاح ساختارها بدون پرداختن به اصول حاکم بر آن‌ها متحمل می‌شویم؛ این‌ها مالیات پنهان است که از مردم دریافت می‌کنیم.

اردکانیان با بیان اینکه وقتی به طرحی در خصوص اصلاح ساختار برخورد می‌کنیم باید به سه سوال اساسی پاسخ دهیم، اضافه کرد: سوال اول در خصوص اشکال وضع موجود، سوال دوم در مورد چگونه برطرف کردن رفع مشکلات موجود در ساختار پیشنهادی ما و سوال سوم این است که آیا پیشنهاد ارائه شده به‌غیر از رفع مشکل موجود، مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند یا خیر.

وی با تاکید بر اهمیت آینده‌پژوهشی در اصلاحات ساختاری افزود: باید ابتدا به این سوال‌ها پاسخ داد و بر اساس پاسخ‌‌ها اقدام کردن یا نکردن را بسنجیم؛ چه بسا در خیلی از موارد اقدام نکردن صحیح‌ترین کار است. اگر بدون توجه به پاسخ‌ این سوال‌ها ما به اصلاحات ساختاری دست بزنیم، هزینه‌های بسیار زیادی را بر کشور، مردم و وقت‌ها و انرژی‌ها متحمل خواهیم کرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: اگر پنج اصول اصلی پایبندی به اخلاقیات، قانون‌مداری، شایسته‌گزینی، تمرکززدایی و انجام کار بین‌بخشی را رعایت و مراقبت کنیم تا حدود زیادی می‌توانیم در عرصه آب اطمینان داشته باشیم که ساختار ما به هدف‌ها می‌رسد و مشکلات جدی را ایجاد نمی‌کند.

اردکانیان با اشاره به ساختار جدید حوضه‌های آبریز گفت: در حال حاضر ما در ساختار شرکت مدیریت منابع آب ۹ مدیریت حوضه آبریز داریم. اختیارات لازم در بدو امر به مدیریت‌های حوضههای آبریز داده خواهد شد تا همه کار شرکت مدیریت منابع آب با این مدیریت‌های حوضه آبریز باشد و بقیه دفاتر نقش تغذیه کننده برای مدیریت حوضه آبریز داشته و ارتباطات مدیران آب منطقه‌ای استان‌ها با مدیریت حوضه‌های آبریز برقرار شود.

وی ادامه داد: به مرور هر مدیریت حوضه آبریزی که به حد لازم از رشد و توانایی برخوردار شده و فضای بیرونی هم مساعد و مناسب باشد از درون فیزیکی شرکت مدیریت منابع آب خارج شده و در یک سازمان حوضه آبریز در جغرافیایی از کشور مستقر خواهد شد.

وزیر نیرو یادآور شد: این کار از ابتدا انجام نمی‌شد چرا که اگر یک حوضه آبریز متشکل از چند استان را در بخشی از جغرافیای آن استان‌ها مستقر کنیم به دلیل فاصله قابل ملاحظه‌ای که تقسیمات کشوری نسبت به حوضه آبریز پیدا کرده، مسائل و مشکلات زیادی که مخل شکل‌گیری حوضه آبریز است سر راه این مدیریت قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اصل‌های اخلاق‌مداری، پایبندی به قانون و شایسته گزینی پیش‌ نیاز کار بوده اما وقتی وارد عمل می‌شویم تمرکز زدایی و کار بین بخشی اصول مهمی هستند که باید توجه ویژه شود.

به گفته وی امیدواریم طبق برنامه با تلاش‌هایی که انجام شده این مدیران در دهه سوم اسفند بتوانند در جایگاه خود مستقر شوند.

*تدوین برنامه ۱۸۰ روز کاری باقی‌مانده وزارت نیرو از دولت دوازدهم

اردکانیان در پایان، از برنامه ۱۸۰ روز کاری وزارت نیرو تا پایان دولت خبر داد و گفت: برنامه ۱۸۰ روز کاری وزارت نیرو از اوایل دی ماه آغاز و تا پایان دولت در سه سرفصل کارهای ساخت و سازی، ساز و کاری و ریل گذاری برای دولت سیزدهم تدوین و ابلاغ شده است.

وی افزود: معاونت برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت نیرو مسئول پایش این برنامه بوده و این برنامه خدمت مسئولان و مقامات ارشد کشوری هم تقدیم و با کمال خوشبختی مقام معظم رهبری هم این برنامه را ملاحظه نموده و دست نوشته‌ای را مبنی بر توجه ایشان به این موضوع ابلاغ فرموده‌اند.

کد خبر: 1242
  تاریخ خبر : 1399/11/18
  آخرین به‌روزرسانی : 1399/11/18
 دبیر خبر
 735
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 18
  • بیشترین بازدید همزمان : 552
  • بازدید امروز : 4,693
  • بازدید دیروز : 2,844
  • کل بازدید : 7,006,520
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 12:27:35
  • شناسه IP شما : 18.221.235.209

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ارومیه، بلوار شهید باهنر، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی
  • کدپستی : 5715895554
  • تلفن : 33442720-044
  • فاکس : 33440091-044
  • پست الکترونیکی : info[at]agrw.ir
  • پیامک : 3000520344
  • تلفن گویا : 31987777-044