|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نشست بررسی روند اجرای مصوبات احیای دریاچه ارومیه برگزار شد

نشست بررسی روند اجرای مصوبات احیای دریاچه ارومیه با حضور مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، معاون عمرانی امور استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی و جمعی از مدیران دستگاههای دولتی در سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در این نشست تقی کهوریان معاون عمرانی امور استاندار طی سخنانی با اشاره به تغییرات اقلیمی و کاهش شدید میانگین بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی 96-95 به همراه افزایش 2 و هفتم دهم درجه دمای هوا و افزایش میزان تبخیر آب افزود: از 27 راهکار مصوب ستاد ملّی احیای دریاچه ارومیه 12 راهکاراز جمله ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی ، ممنوعیت برداشت غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی، کنترل سطح زیرکشت چغندر قند و جلوگیری از خروج چغندر تولیدی به سایر استان ها و ساماندهی برداشت از منابع آبی در حوضه دریاچه در افزایش تراز دریاچه ارومیه تاثیر مستقیم دارد که باید با با اهتمام مسئولان اجرایی در سطح ملّی و استانی به سرانجام برسند.

 تقی کهوریان مشکلات اقتصادی و محدودیت منابع مالی را از دیگر مسائل اثرگذار در برنامه های دردست اجرای دستگاههای اجرایی برشمرد و اظهار داشت:در 4 سال گذشته 2 هزار و 226 میلیارد تومان اعتبار به طرح های احیای دریاچه تخصیص یافته است و به رغم اختصاص منابع مالی از صندوق توسعه ملّی که به درخواست ریاست جمهوری و دستور مقام معظم رهبری به طرح های مهار آبهای مرزی انجام می شود، بدلیل مشکلات دولت در تامین منابع اعتباری میزان تخصیص در 4 سال گذشته معادل 20 درصد اعتبارات مصوب بوده است.

 در ادامه مهندس مسعود تجریشی مدیرتلفیق و برنامه ریزی ستاد ملّی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به کاهش کم سابقه میزان بارندگی ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت:براساس آمار کاهش بارندگی ها در طی 67 سال گذشته بی سابقه است.

 وی با بیان اینکه برای رساندن آب به دریاچه باید تمام تلاش ها را بکار گرفت افزود: در حال حاضر یک میلیارد مترمکعب آب در بستر دریاچه وجود دارد که معادل 35 درصد بستر دریاچه را پوشانده است.

در ادامه نشست مهندس کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با ارائه گزارشی کامل و جامع از مجموعه فعالیتهای شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در راستای احیای دریاچه ارومیه، انجام لایروبی رودخانه های باراندوز؛ روضه چای، زولا چای،سیمینه رود، گدار چای و مهاباد چای ، لایروبی انهار بصورت امانی، رها سازی و انتقال 4/1571 میلیون مترمکعب آب از سدهای مخزنی به دریاچه ارومیه و لایروبی و اجرای طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود را ازاقدامات شاخص این شرکت در راستای احیای دریاچه ارومیه برشمرد.

 وی در ادامه افزود: افتتاح ساختمان سد سیلوه و پروژه کانال انتقال آب جلدیان به عنوان طرحهای مهم شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی است که با آبگیری سد سیلوه  علاوه بر تامین آب شرب و کشاورزی مردم منطقه هموار و بخشی از آب این سد از طریق کانال آماده بهره برداری جلدیان به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

دانشجو همچنین با اشاره به پروژه سد چپرآباد بر کمبود اعتبارات تخصیصی به این طرح تاکید و خواستار تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اتمام این پروژه شد و افزود عدم تخصیص بودجه لازم در این طرح موجب عدم بهره برداری در زمان مقرر از این طرح گردیده است و امیدوار هستیم که دولت در این خصوص همکاری لازم داشته باشد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی همچنین ضمن تشریح فعالیتهای حفاظتی شرکت به استقرار 41 اکیپ گشت و بازرسی در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه و خرید 4500 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق و نیز نصب تابلوکنتورهای هوشمند آب و برق به تعداد 3714 دستگاه اشاره نمود و افزود: کنترل و بهینه سازی مصرف منابع آب زیرزمینی از جمله برنامه های ابلاغی به شرکت آب منطقه ای است که با اجرای آن به میزان بسیار بالایی صرفه جویی در مصرف آب صورت گرفته و از تخلفات این بخش جلوگیری به عمل می آید.

 مهندس کیومرث دانشجو در ادامه از جمع آوری تجهیزات 228 دستگاه حفاری غیر مجاز و انسداد  3089حلقه چاه غیرمجاز خبر داد و افزود: بازسازی سیستم آبگیر سد بوکان شامل خرید و نصب دو دستگاه شیر هاول بانکر و ترمیم ریب رپ سد نیز از دیگر عمده اقدامات این شرکت میباشد.

این گزارش می افزاید در ادامه نشست مدیران کل جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ، مدیرعامل و شرکت آب و فاضلاب شهری استان گزارشی از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه را ارائه کردند.

کد خبر: 950
  تاریخ خبر : 1396/10/17
 دبیر خبر
 1447
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 36
  • بیشترین بازدید همزمان : 552
  • بازدید امروز : 4,675
  • بازدید دیروز : 3,890
  • کل بازدید : 7,015,357
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 12:27:35
  • شناسه IP شما : 18.217.116.183

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : ارومیه، بلوار شهید باهنر، شرکت سهامی آب منطقه ای آذربایجان غربی
  • کدپستی : 5715895554
  • تلفن : 33442720-044
  • فاکس : 33440091-044
  • پست الکترونیکی : info[at]agrw.ir
  • پیامک : 3000520344
  • تلفن گویا : 31987777-044